~Mulanya Di Sini~
kalau tak melangkah kita tak tahu kita boleh berlari

~MAKANAN SIHAT~

“Sayur??? eikssssss” (nada yang sengaja dikeraskan sebagai tanda sgt tak suka he2)

“Kenapa suka sgt makan sayur??”

“Sayur ni pahit la…xnak la mkn..xsedap…”

Itulah dia beberapa pertanyaan dan pernyataan yang keluar dari mulut insan2 yang tidak menggemeri sayur sebagai penyeri makanan mereka…

Tahukah anda… (pertanyaan konon terror gila bab sayur mayor ni hii) sayur-sayuran mengandungi banyak khasiat yang tidak ternilai??

Ramai yang tahu..tapi ramai juga yang menafikan khasiat makanan ini dengan menolaknya  dengan alasan yang kadangkala tidak boleh diterima akal…

 

khasiat dalam sayur:

sayur mengandungi vitamin, mineral, serat, karoteinoid dan bahan bio-aktif. setiap sayuran mempunayai pakej nutrien yang tersendiri. Maka, setiap jenis sayur-sayuran berbeza dari segi jumlah dan jenis nutrien yang dibekalkannya.

nyam2 sedapnya...

nyam2 sedapnya...

 

*saya rasa cukup sampai di sini dulu sebagai mukadimah bab sayur =) bukan apa, esok ada exam (last paper) taxation II..study blum kukuh lagi..jadi, saya akan sambung lagi di post yang akan datang..

sblum 2 nak tingggalkan tips yang menarik (especially untuk kaum hawa)..al maklumlah..cuti akhir sem dah mula (cuma insan2 yang paper nya di hujung2 yang masih gigih bertapa di UKM ni hii). kat rumah 2 kalau boleh semua nak makan..boleh diibaratkan penghabis makanan kat rumah (adakah statement ini terlampau???).jadi, anda boleh amalkan tips ini untuk kekal langsing walaupun berada di rumah..yang tak berapa nak langsing pun boleh amalkan tips ni..tips ini tidak terhad kepada bentuk2 badan individu =)… ~tips dari pakar pemakanan dan diet dari Cedars-Sinai Medical Center, Los Angeles… *selamat mengamalkannya =)*

  • Jangan sekali-kali melupan diet kamu walaupun bercuti.
  • Jika kamu diundang menghadiri sebarang majlis, makan di rumah terlebih dahulu. Ini kerana makanan yang kamu sediakan dari rumah sebenarnya lebih baik untuk diet kamu. Dengan cara ini kamu akan terasa lebih kenyang dan dapat mengurangkan jumlah makanan yang di ambil di majlis tersebut.
  • Jangan tinggalkan kebiasaan bersenamwaktu pagi dan petang. Dengan berolahraga yang teratur, kalori yang masuk ke tubuh akan di baker dengan lebih cepat. Luangkan waktu 10-15 minit untuk olahraga. Paling tidak kamu hboleh berjalan kaki sahaja.

p/s:  Amalkan makanan sihat.. .apa yang kita makan akan mempengaruhi kita… =)

2 Responses to “~MAKANAN SIHAT~”

  1. salam…ape??? sayur ker…sedap makan sayur…tp, akak xsuke sayur kat ukm.sayur kat umah je suka..sepanjang 3 tahun dok ukm nie…susah nak jumpe syr yg sihat…bukan akak je..siswa/i ukm..semua sekali. sebab tu, farhana tengoklah dak2 kat ukm ni…bukan sihat sgt…lain la akak..hari2 ‘joging’dr keris mas ke fakulti..merentasi hutan+ zoo negara ukm…hik2
    ape2 pon…info yg bermanfaat…semoga kuar je ukm..sume warga ukm..sihat dan cergas..sbb dpt makan sayur yg segar..
    ~jom study tax~

  2. to kak iqa:
    alasan xnak makan sayur la 2..
    alasan xditerima =P


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: