~Mulanya Di Sini~
kalau tak melangkah kita tak tahu kita boleh berlari

~Duhai Hati~

anatomi_hati

Ya..Gambar di atas adalah gambar hati..hati yang terletak di dalam badan kita…

Bagaimana kalau hati ini kalau tak dijaga????

Saya bukan nak mengulas dari sudut kesihatan dan perubatan..Tetapi sy nak mengulas dari sudut kita sebagai manusia. Sebagai insan yang hidup di muka bumi ini. Kita yg sebagai pelakon di pementasan sebelum pengambaran tamat dan filem atau drama lakonan kita ditayangkan di khalayak ramai di tempat tayangan bernama Padang Masyar kelak.

Hati ini sering berbolak-balik. Tak tetap pendirian. Jika tetap dan sentiasa konsisten, masakan ada manusia yg berubah sikapnya??? Ada manusia yg berubah dari jahat, berperangai tidak baik bertukar menjadi manusia yang baik..akhlak terpuji, ibadah dijaga.. Alhamdulillah. Namun begitu, setiap sesuati pasti ada lawannya. Baik lawannya Jahat, ketawa lawannya menangis. Begitu juga daam hal ini. Terdapat juga manusia yhg berubah daripada baik, akhlak mulia kepada yang sebaliknya…na’uzubillah…

Inilah hasil jika hati tidak dijaga dengan baik, xdibaja dgn amaln yg baik, xdisuburkan dgn doa agar dijauhkan dari anasir2 yg boleh membwa kepada kemungkaran dan kesesatan. Itulah juga kewajarannya, kita sering mengungkapkan doa :

“Ya Allah, tetapkanlah hati hambamu ini. Jangan KAU bolak-balikkan hatiku ini”

Ini kerana, seperti yg sy coretkan tadi, hati ini sering berbolak-balik.  Sedangkan pasir di pantai boleh berubah dek ombak laut yg menghempas, inikan pula manusia yg sering berhadapan dgn cabaran hidup yg dipenuhi dgn mehnah dan tribulasi ini. 

Dalam Shahih Bukhari dan Muslim disebutkan bahawasanya Nabi S.A.W bersabda:

“Ketahuilah sesungguhnya di dalam tubuh manusia ada segumpal darah, apabila dia baik maka baiklah seluruh tubuhnya, dan apabila dia rosak, maka rosaklah seluruh tubuhnya. Ketahuilah bahawa segumpal darah itu ialah HATI.”

Kewajarannya mencoretkan entry ini????

Dek rasa terkejut melihat perubahan seorang ahli kumpulan nasyid yang amat sy minati. Kumpulan yg sy minati sejak sekian lama lebih-lebih lagi ahli tersebut. Pasti ramai yg dah tahu, kalau xtahu..search la kat internet ya.. Xsanggup nak uploadkan gambar dan videonya di blog ini.. Berubah sekelip mata.. Itu yg boleh sy simpulkan mengenai beliau. ..

*Semoga hati kita semua sentiasa dipelihara oleh Allah dan iman kita sentiasa subur dan mekar dari hari ke hari. Ameen…*

3218013489_8d14474b33hati1

5 Responses to “~Duhai Hati~”

  1. NAPE NGAN HATI KUMPULAN NASYID TU CIK FARHANA??
    SY X SEMPAT NK CR..NI PON CURI TGOK BLOG CIK FARHANA..BZ..
    MEH TLG SY WT DRAWING MEH..HEHE

  2. i just tagged u bebeh..visit my blog~tag from nab

  3. To MerahJambu:

    Ahli kumpulan nasyid ni dah hadapi krisis identiti.
    Harap2 dia xtransform jantina…huuuu
    Kat 8TV ade kua..dalam rancangn OIAM

    To Miss Nor:

    orait..
    i will do it sooner o later ya..
    thx🙂

  4. salam
    Thanx comment akak pnye post tuh..
    hehe..tharu2..isk.isk.isk
    oh ye, berbicara soal hati pasti takkan puas walau 7purnama berlalu..
    kerana ia sgt kompleks dan istimewa..
    kenapa?
    kenapa?
    kenapa?
    erm…kita diberi spasang telinga
    spasang mata,
    spasang tgn-kaki,
    tapi kenapa Dia mberikn kita hanya 1 HATI?
    …kerana 1 lagi hati telah ditakdirNya berada pada si dia(^^)
    siapakah dia?
    Moga hati yang ditakdirkan untuk jatuh chenta dgn kita itu
    …adalah hati yang mencintai Dia lebih dari dia mencintai kita! amin…

    Wassalam…

  5. To Kak Aja:

    km mmng suke tinggal komen kat blog org..
    baru la org 2 tau kita bace blog dia🙂

    tq 4 dat advice kak..
    moga kita sama-sama bahagia kelak..insyaAllah🙂


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: